آثار و فواید حجاب اسلامى بر تحقق امنیّت اجتماعى

آثار و فواید حجاب اسلامى بر گسترش امنیّت اجتماعى، بسیار است که برخى از آنها عبارتند از:

1. ایجاد آرامش روانى بین افراد جامعه.

2. جلوگیرى از تهییج و تحریک جنسى و خنثى نمودن لذایذ نفسانى.

3. کاهش چشمگیر مفاسد فردى و اجتماعى در جامعه اسلامى.

4. حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه اسلامى.

5. حضور معنوى‏گرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعى.

6. کاهش تقاضاى مدپرستى بانوان.

7. حفظ ارزش‏هاى انسانى، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه.

8. مصونیّت زنان در همه زمانها و مکانها.

9. سلامت و زیبایى موقعیّت اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان جامعه اسلامى.

10. هدایت، کنترل و بهره‏مندى صحیح از امیال و غرایز انسانى.

11. مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب.

12. از بین‏بردن فشارهاى اجتماعى نامشروع و نابهنجار(1).

اکنون به توضیح برخى از فواید مذکور مى‏پردازیم تا اثبات گردد حجاب از لوازم جدایى‏ناپذیر و ابزارهاى اولیه و پایه‏اى جهت برقرارى مداوم امنیّت اجتماعى است.

ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه

نفس آدمى دریایى از خواستنى‏ها و تمایلات است. زمانى که به چیزى رغبت پیدا کند همانند دریا، توفانى مى‏شود و تنها راه آرام شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است. لذا براى جلوگیرى از چنین موقعیت مهلک و درد طاقت‏فرسایى، حجاب؛ داروى درمان‏کننده و موجد امنیّت و صفاى روحى است. همانطور که یک بانوى تازه مسلمان آمریکایى مى‏گوید: «سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارد(2)».

حفظ و استیفاى نیروى کار

اسلام با التفات ویژه به مسأله حجاب و پوشش زنان در محیط کار مى‏خواهد که محیط اجتماع از لذت‏هاى ناهنجار جنسى، پاک شده و راه را جهت حفظ نیروى قدرتمند روحى و جسمى با حضورى معنوى در محل کار، بگشاید. در مقابل، بى‏حجابى و بدحجابى باعث سوق دادن لذت‏هاى جنسى از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروى کار افراد جامعه و برهم زدن امنیّت اجتماعى آنان مى‏گردد(3).

مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب

مبارزه با تهاجم فرهنگى، پدیده جدیدى نیست. در طول تاریخ بشر، جنگ فرهنگى، همیشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسى علیه‏السلام به جنگ فرهنگى متوسل شده گفت: »مى‏ترسم آیین شما را دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد برپا نماید!»(4). یکى از جنبه‏هاى مهم تهاجم فرهنگى غربى‏ها مبارزه با حجاب و از بین‏بردن امنیّت اجتماعى بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان رضاخان شروع شد. به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیّت را قدغن، و مجالس عزادارى امام حسین علیه‏السلام را نیز ممنوع کردند(5).

آنها همچنین به عنوان آزادى و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلى این آزادى حقیقى معرفى کردند و امنیّت اجتماعى افراد جامعه را به خطر انداختند.

حفظ حجاب و امنیّت اجتماعى و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندى را جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب ارائه مى‏دهند:

1. باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامى و تشویق جوانان به ازدواجِ موفقِ اسلامى مى‏گردند.

2. جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونى به جاى سوق‏دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت‏هاى هنرى، ورزشى، فرهنگى و مذهبى رهنمون مى‏شوند.

3. حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیّت اجتماعى فراگیر مى‏شود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى، مسؤولان را از واردات کالاى تجملاتى، لوازم بهداشتى و آرایشى مبتذل نهى مى‏نماید(6).

آثار سوء بى‏حجابى و زوال امنیّت اجتماعى

بى‏حجابى یا حضور تحریک کننده زنان در جامعه، از آثار زیانبار اخلاقى، سیاسى، آخرتى و اجتماعى مختلفى برخوردار است که یکى از مهم‏ترین آن‏ها زوال امنیّت اجتماعى است. بى‏حجابى با اثرات مهلک خود که در ذیل آمده و شرح داده مى‏شود، باعث از بین رفتن بنیه اعتقادى و امنیّت اجتماعى بشریّت مى‏گردد.

1. سقوط شخصیّت

حجاب، قانون فطرت است و سرپیچى از قوانین فطرى، زن را از هویت او خارج مى‏سازد و خروج از هویت انسانى همان و سقوط از جایگاه بلند ارزشى شخصیتى همان. با افول شخصیّت زن، بى‏بندوبارى در جامعه رایج و نظام خانوادگى مختل مى‏گردد و در نتیجه امنیّت اجتماعى از افراد جامعه، سلب مى‏شود(7). سقوط شخصیت زن به دلایل زیر باعث اضمحلال امنیّت اجتماعى مى‏شود:

الف. زن با از دست‏دادن شخصیت خویش، ارزشهایش منهدم شده و هوسرانى را در جامعه رواج مى‏دهد، در نتیجه سلامت اخلاقى و به دنبال آن امنیت اجتماعى نیز کاهش مى‏یابد.

ب. زنان، با غفلت از اصول اخلاقى اسلام، مسایل جنسى را به محیط جامعه کشانده و زمینه گسترش گناه و از هم‏پاشیدگى نظم اجتماع را به وجود مى‏آورند.

ج. زنان، با بى‏حجابى به معصیت کبیره خودنمایى گرفتار آمده و بى‏حیایى را در جامعه ترویج مى‏دهند، در نتیجه امنیّت اجتماعى، نابسامان گشته، از بین مى‏رود.

2. تزلزل خانواده‏ها

یکى از آثار زیانبار بى‏حجابى بانوان، تزلزل خانواده‏هاست، زیرا آنان با گسترش و رواج مسایل جنسى از خانواده به جامعه، مرتکب ظلمى فاحش و غیرقابل جبران اجتماعى مى‏گردند و روابط زناشویى در خانواده‏ها را متزلزل مى‏کنند، در نتیجه امنیّت خانوادگى با خطرات جدى از قبیل از هم‏پاشیدگى بنیان خانواده و عقده‏مند شدن مردان، روبرو مى‏شود و این مشکلات زیانبار به محیط جامعه کشیده شده، امنیّت اجتماعى را در نظام اسلامى با آشفتگى جدى مواجه مى‏سازد.

از دیگر آثار سوء بى‏حجابى و تأثیر آن در زوال امنیّت اجتماعى مى‏توان به فقدان تعادل فکرى، روانى و اجتماعى افراد جامعه، ایجاد احساس بى‏مسؤولیتى در نسل جوان جامعه، از بین‏بردن انگیزه‏هاى ازدواج مشروع در جوانان و تقویت احساس بى‏ارزشى و پوچى انسان‏ها اشاره نمود، که به دلیل گستردگى بحث، از توضیح آنها خوددارى مى‏شود (ر.ک: مسأله حجاب، شهید مرتضى مطهرى، ص 80 - 95. حجاب و جامعه، زهرا حسینى موسوى، ص 9 - 70 و حجاب‏شناسى، چالش‏ها و کاوش‏هاى جدید، حسین مهدى‏زاده، بخش شبهه‏هاى وارده در حجاب و پاسخ‏هاى نغز آن از سوى دانشمندان اسلامى).

نتیجه

از مباحث بیان شده در این مقاله، به خوبى رابطه حجاب و امنیّت اجتماعى، آشکار مى‏گردد و نمایان مى‏شود که اسلام، جهت حفظ امنیت اجتماعى، طرفدار حجاب بیشتر و حداکثر بانوان، به ویژه زنان و دختران جوان در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم است. از دیرباز، بعضى از مصادیق حجاب برتر، مانند لباس‏هاى بلند، مقنعه و چادر مشکى، ضامن امنیت بوده و داراى اصل و ریشه قرآنى مى‏باشند. از این مقاله به خوبى این نکته فهمیده مى‏شود و به دست مى‏آید که مسأله حجاب، یکى از مهم‏ترین چارچوب‏هاى احکام الهى جهت تضمین سعادت فردى و اجتماعى بشریّت است و اینکه عده‏اى با استفاده از شبهات و روش‏هاى القایى تبلیغ منفى، به جاى ارائه‏دادن طرح مشخص و جالبى براى ترویج الگوهاى مطلوب از حجاب اصیل و برتر، به جنگ روحى و روانى بر علیه زنان متدیّن و عفیف جامعه و اضمحلال امنیت اجتماعى اقدام مى‏نمایند، به سختى در اشتباه و گمراهى آشکارند و باید بدانند که از اقدامات نابهنجار خویش سودى جز تخریب شخصیت درونى خود نخواهندبرد.

با توجه به واقعیّتهاى موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهاى فرهنگ‏ساز از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما به سوى ارزش‏هاى اسلامى که یکى از بارزترین آنها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعى فراگیر است، هدایت شوند و همه افراد را به مهم‏ترین وجهى رهنمون گردند.