خانواده، معنویت و اخلاق از على مندنى‏پور

 

 

در این مقاله با اشاره به اهمیت و نقش حیاتى خانواده در سلامت و شکوفایى جوامع بشرى و با ارائه بعضى از اصول قانون اساسى که اهمیت‏خانواده را به رسمیت‏شناخته و فراهم آوردن زمینه تشکیل و بالندگى این نهاد را از وظایف حکومت اسلامى دانسته است، این سؤال مطرح شده که راستى در دو دهه گذشته کدام قوانین و مقررات را در راستاى ایجاد تسهیلات لازم براى ازدواج افراد تدوین کرده‏ایم و به مرحله اجرا درآورده‏ایم؟ پاسدارى و حفاظت از قداست‏خانواده را چگونه و از چه راه‏هایى تامین کرده‏ایم؟ و ...
در ادامه ضمن تاکید بر تاثیر کاهش یا از بین رفتن مشکلات، مسائل و بحران‏هاى خانوادگى، در رخت‏بر بستن مصائب و معضلات و ناهنجارى‏هاى اجتماعى از جامعه، معنویت و اخلاق بهترین عامل تقویت‏خانواده معرفى شده است . آن‏گاه سقوط و بحران اخلاقى در جوامع مدرن و پیش‏رفته صنعتى، شاهدى بر عدم کفایت زندگى مادى صرف در پاسخگویى به نیازهاى گوناگون بشر مطرح شده است . سپس آمده است: در چنین اوضاع و احوالى که بر بشر حیران و سرگردان مى‏گذرد، عاملى که مى‏تواند نقش مهم و آرامش‏بخشى را در رابطه با فرد و اجتماع ایفا نماید، بدون شک اصول اخلاقى معنوى است که اعتقادات مذهبى نیز در مرکز دایره آن قرار دارد . به‏ویژه در دنیاى ماشین‏زده امروز، مذهب دریچه‏اى روشن است‏به فرداى مبهم زندگى انسان‏ها; انسان‏هایى مسخ شده و بیگانه از خویشتن خویش . اگرچه خود در این میان جاى بحث دارد که کدام مذهب؟ و با کدامین معیار؟ و با به‏کارگیرى چه روش‏ها و اصولى؟ نه آنچنان که در قرون وسطا و تحت تاثیر عواملى چند به نام مسیحیت‏بر مردم معتقد و محروم آن دوره تحمیل مى‏شد; بلکه مذهبى پویا، پیشرو و در یک کلام، موتور محرکه جامعه و عامل بازدارنده نیرومند از کج‏رفتارى‏ها و انحرافات .
نویسنده که معتقد است‏بهترین ملاک و معیار براى تشخیص سلامت جامعه «ارزش‏هاى‏» موجود و رایج آن جامعه است، در پایان مقاله خود توصیه‏هایى را به مثابه راهکارهاى عملى براى نهادینه کردن اخلاق و معنویت در خانواده و جامعه بیان مى‏کند که برخى از آنها عبارت است از: انجام اصلاحات اجتماعى، اقتصادى، فرهنگى و ... مناسب، به نحوى که عملا جامعه به اهمیت و کاربرد اصول اخلاقى و معنوى پى ببرد و در صدد اجراى آنها برآید; تبلیغات سالم، سازنده و مفید با محتوایى گیرا و عمیق با استفاده از رسانه‏هاى گروهى به‏خصوص در زمینه خانواده; برخورد اصولى و منطقى با انحرافات و کج‏رفتارى‏ها به جاى ترویج‏برخورد فیزیکى و ... .

آفتاب یزد، 3/10/81