سعید ابوطالب مستندساز در گفتگوی اختصاصی با ستاد خبری نخستین جشنواره
بین المللی تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب "نور" گفت: بدون نظارت کافی فیلم های خارجی در سال های اخیر سبب خدشه دار شدن هنجارهای اجتماعی شده است.
وی ادامه داد: متاًسفانه این مساًله به روشنی در تاریخ ما وجود دارد، در صورتی که  کمتر به عنوان موضوع فرهنگی و بیشتر به عنوان یک موضوع امنیتی و انتظامی به آن توجه شده است.
ابوطالب ضمن اشاره به مسأله کشف حجاب در دوران پهلوی اول که نتیجه ای نداشت، گفت: عفاف مساوی با حجاب نیست، بحث حجاب، اجباری تشویقی و ترغیبی نیست بلکه یک مساًله ریشه ای است که آنرا باید در درون خانواده و مدارس جستجو کرد بنابراین  نوع پوشش مسأله نبوده و خود بحث پوشش و عفت مهم خواهد بود.
این مستندساز به جایگاه عفاف و حجاب در فیلم های سینمایی و تلویزیونی اشاره کرد و گفت: فیلمساز در واقع باورهای درونی خود را می سازد و گویی خود را تکثیر می کند، تعریف فیلمساز از حجاب یک تعریف عمومی است که نوع پوشش عمومی را هم دربر می گیرد.
 وی ادامه داد: اغلب فیلمسازان از جمله حاتمی کیا، مجیدی، تبریزی، ملاقلی پور، شورجه، شمقدری، برزیده و طالبی به این باور رسیده اند و بدون اینکه دستور و سفارشی داشته باشند در فیلم هایشان مساًله عفاف و حجاب را بسیار مورد توجه قرار داده اند به طوری که کاراکترهای این فیلم ها، بخصوص زنان، کاراکترهای مذهبی و با پوششی سنتی و ملی هستند.
ابوطالب که پیش از این در سال 82 از سوی نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شده بود، لزوم داشتن جامعه ی عفیف را در گرو جامعه ی اخلاقی دانست و افزود: جامعه ای اخلاقی است که مدیرانش رفتار اخلاقی داشته باشند و به بداخلاقی هایی چون ریا، تزویر، دورویی ... دچار نشوند؛ اگر این اتفاق صورت پذیرد کم کم جامعه به سوی عفیف بودن سوق می یابد.
نماینده ی اسبق مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: متاًسفانه در برخی موارد بعضی از مدیران فرهنگی درصدد انجام یک فعالیت فرهنگی، اقداماتی می کنند که نتیجه معکوس دارد به عنوان مثال فیلم یا سریالی از کشور خارجی خریداری می شود و برای تماشای عموم دوبله شده و پخش می شود؛ حال اگر کارشناسی و نظارت صحیحی روی این فیلم انجام نگیرد باعث خدشه دار شدن برخی از هنجارهای اجتماعی می شود.
وی ادامه داد: این سهل انگاری ها گاه موجب بی اعتمادی و اعتراض برنامه سازان و فیلم سازان به مدیران فرهنگی حوزه های اقتصادی، سیاسی یا صنعتی می شود کسانی که با مفاهیم هنر، سینما و موسیقی بیگانه اند با برنامه سازی های خود در مقولات مختلف فرهنگی و هنری هرج و مرج و بی بندوباری به وجود می آورند.
 سعید ابوطالب در پایان تاًکید کرد: برای نتیجه بهتر باید مساًله عفاف و حجاب را سطحی نبینیم آنرا از منشأ پیگیری کنیم، همچنین گام را فراتر از برگزاری جشنواره ها بگذاریم و مسائل تربیتی و آموزشی را در الویت قرار دهیم.
لازم به توضیح است؛ این مستندساز تاکنون برنامه هایی چون ایدز، زندگی برای تو، حیات آب خلیج فارس، ما و پیوند، اینترنت و تنفس 7/9 را که در حال تولید می باشد تهیه و کارگردانی کرده است.    
گفتنی است: جشنواره بین المللی تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب 7، 8 و 9 آبان در تهران و برخی مراکز استان ها برگزار خواهد شد.