چرا اسلام ؟(قسمت سوم)

 

معجزه پیامبر
تعالیم اسلامى در قالب کتاب آسمانى این دین ، که در واقع معجزه اسلام نیز محسوب مى شود تبلور مى یابد، که در این جا به علت اهمیت جایگاه آن در اسلام به بررسى برخى جوانب این کتاب الهى مى پردازیم :
محمد صلى الله علیه و آله پیامبر دین اسلام که خود فردى امى و درس ‍ ناخوانده و مکتب نرفته بود در اثبات رسالت خویش ، کتاب آسمانى دین خود را به عنوان معجزه ارائه مى نماید.
کلام و کتاب به عنوان معجزه نبوت پیامبرى امى ، که در همه زمان ها و در همه مکان ها خواهد بود و همه منکران را به تحدى و آوردن کتابى چون خود فرا خواهد خواند (82) و همواره در معرض قضاوت عموم مردم همه اعصار خواهد بود، چه شگفت معجزه و چه بزرگ آیتى است بر حقانیت اسلام .
قرآن خود در این زمینه چنین مى گوید: و ما هم چنان که بر رسولان پیشین ، کتاب آسمانى فرستادیم ، بر تو هم اى رسول ! قرآن را نازل کردیم ، پس آنان که به آن کتب که براى شان فرستادیم ، ایمان آوردند، به این کتاب نیز ایمان آرند و از این گروه (اهل مکه ) هم بعضى ایمان آوردند و به جز کافران هیچ کس آیات ما را انکار نخواهد کرد * و تو پیش از این نه مى توانستى کتابى بخوانى و نه خطى بنویسى ، تا مبادا مبطلان (منکران قرآن ) در نبوتت شک کنند (و بگویند این کتاب به وحى خدا نیست و خود آن را جمع و تالیف کرده است .)(83)
قرآن در طول 14 قرن به عنوان برنامه اى کامل و منظم ، جهت نیل به سعادت و کمال انسانى بنا به تعریف اسلامى و قرآنى آن بوده و هم چون قلبى در پیکره جهان اسلام همواره خون حیات و زندگى را در شریان هاى آن به گردش در آورده و هنوز هم پس از 1400 سال ، معجزه جاوید محمد صلى الله علیه و آله به رغم پیشرفت دانش و علم و بینش بشریت و سیر سریع تمدن انسانى ، هم چنان یگانه و باطراوت بى رقیب و تنها در عرصه حیات بشرى حضور دارد و هرگز گرد و غبار کهنگى بر آن ننشسته است که هیچ ، بلکه هر روز که مى گذرد بر درخشندگى و عظمت آن افزوده مى شود و جنبه هاى مختلف اعجاز آن آشکار مى گردد.
این کتاب که انسان 14 قرن پیش از شنیدن آن به وجد مى آید و انقلاب عظیم معنوى در وجود او رخ مى نماید، توانایى پاسخگویى به همه نیازهاى روحى و معنوى انسان امروزى را نیز دارد، که همین امر هم انسانى را وادار به ستایش آن مى سازد.
اعترافات دانشمندان و متفکران غربى در این باره شاهدى است بر مدعا، که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مى کنیم :
تاریخ نویس فرانسوى امیل درمینگهام در کتاب خویش با عنوان حیات محمد مى نویسد: هر پیامبرى ، معجزه اى دارد که دلالت به پیغمبرى او مى کند... قرآن ، یگانه معجزه محمد است ، اسلوب بیان و قوت بحث آن ، خود معجزه مى باشد و تا به امروز نیز براى هر شنونده مانند معماست و خواننده را اگر چه پرهیزگار هم نباشد باز به اندیشه فرو مى برد بهترین دلیل بر پیامبرى محمد، همین است که از جن و بشر همگى مى خواست که اگر مى توانند نظیر قرآن را بیاورند. جاى هیچ گونه تردیدى نیست ، هر آیه اى از قرآن اگر چه درباره زندگانى خصوصى پیغمبر باشد، به گونه اى بیان شده که روح را بیش تر از یک معجزه عقلى به اهتزاز در مى آورد.(84)
ولتر نویسنده برجسته فرانسوى نیز مى گوید: ...قرآن در حقیقت ، مجموعه اى است از پندهاى اخلاقى ، دستورهاى دینى ، راز و نیاز به درگاه الهى ، برنگیختن و تشویق جهانیان به کار نیک و شرح سرگذشت فرستادگان خدا، آیا مى توان چنین کتابى را به پیروى از پندهایم بى سواد، افسانه خواند؟!...اگر تمام قرآن را بخوانید یک کلمه از این داستان کودکانه را نخواهید یافت . این ها ساخته ذهن دورغ پردازان مسیحى و غیر مسیحى است ، که مى خواهند، با جعل افسانه ها، دین محمد را زشت جلوه دهند.(85)
حیدر بامات (ج . ربوا) دانشمند و محقق فرانسوى این گونه زبان به ستایش ‍ قرآن مى گشاید: قرآن به زور به کسى تحمیل نشد، فقط به نیروى منطق و اقناع ، پیشرفت کرد... و تنها نیروى منطق قوى قرآن بود که توانست ملت هاى پیروز شده بر مسلمانان را در این اواخر چون ترک و مغول به طرف خود جلب کند. و با همین اقناع بود که در هند با این که عربها آن جا فقط رهگذر بودند، پیشرفت کرده ، پیروان اسلام در آن جا امروزه به پنجاه میلیون نفر مى رسند و تعدادشان هر روز بیش تر مى شود.(86) و (87)
به هر تقدیر، قرآن رمز جاودانگى دین اسلام و سر خاتمیت حضرت محمد صلى الله علیه و آله است که همواره وحى را به صورت مستقیم در دسترس ‍ خواننده آن قرار مى دهد و بوسیله آن قارى به هیچ واسطه و حجابى مستقیما با خدا مرتبط مى شود و در طول قرائت به سخنان او گوش ‍ مى سپارد.
اما بارزترین ویژگى قرآن در مقایسه با کتاب هاى آسمانى ادیان دیگر و علت برترى و رجحان آن بر سایر کتابهاى الهى آسمانى ، تحریف ناپذیرى آن است که خداوند خود ضمانت حفظ آن را تقبل نموده است .(88)
این خواسته خداوند از طریق اهتمام مسلمین در طول تاریخ براى محافظت از قرآن تحقق یافته و عملى شده است و لذا اکنون هم که 14 قرن از طلوع اسلام مى گذرد فقط یک قرآن واحد در کل جهان اسلام وجود دارد که این خود دلیلى است بر مدعا.
مصطفى را، وعده داد، الطاف حق
گر بمیرى تو، نمیرد اى سبق
من ، کتاب و معجزت را حافظم
بیش و کم کن راز قرآن مانعم
اى رسول ما! تو جادو نیستى
صادقى هم خرقه موسى ستى
هست قرآن ، مر تو را، هم چون عصا
کفرها را، در کشد، چون اژدها
عدم تحریف قرآن - بر خلاف سایر کتاب هاى آسمانى که بارها مورد دستکارى و اعمال سلیقه قرار گرفته و تحریف شده است - چنان واقعیت آشکار و حقیقت روشنى است که حتى مخالفان اسلام هم در این باره هیچ ادعایى نکرده اند.
ار. اف .بودلى دانشمند و محقق غربى در کتاب الرسول ، حیاة محمد مى گوید: کتاب او، قرآن ، رو به روى من است . از نظر اصیل و سالم ماندن از حوادث تاریخى ، بى نظیر است ، کسى قدرت تشکیک در صحت و بقاى آن به همان نحوى که نازل شده است ندارد. این کتاب که به نام قرآن خوانده مى شود، امروز به همان ترتیبى است که روز اول زیر نظر محمد، جمع آورى شده بود...متاسفانه این کار درباره تورات و انجیل انجام نگرفته و آن ها را پس از گذشت سال هاى متمادى از وفات نویسندگانش هم جمع آورى نکرده اند...
به این ترتیب وحى الهى در قالب این کتاب آسمانى از دستبرد اغیار، محفوظ مانده ، در طول تاریخ هر گاه مورد توجه و عنایت عمومى جوامع اسلامى واقع شده ، گره گشاى مشکلات این جوامع گردیده ، نقش خود را به عنوان راهنما و راهگشاى انسان و جامعه در حرکت به سوى سعادت و سلامت به خوبى ایفا نموده است حافظ که به اعتراف خود هر چه کرده ، همه دولت قرآن کرده ست .
این گونه به نقش قرآن در زندگى خویش اشاره مى کند:
عشقت رسد فریاد، گر خود، به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانى ، به چارده روایت
و یا مرحوم اقبال لاهورى این چنین به بیان نقش مهم قرآن براى یک مسلمان و جوامع اسلامى مى پردازد:
ملتى را رفت ، آئینى ز دست
مثل خاک ، احزاى او، از هم شکست
هستى مسلم ، ز آیین است و، بس
باطن دین نبى ، این است و بس
تو، همى دانى ، که آیین تو چیست ؟
زیر گردون ، سر تمکین تو چیست ؟
آن کتاب زنده ، قرآن حکیم
حکمت او، لایزال است و قدیم
نوع انسان را، پیام آخرین
حامل او رحمة للعالمین
ارج مى گیرد از او، ناارجمند
بنده را، را از سجده سازد، سربلند

اقوام مشترک و بت پرستى را به توجیه و بقاى روح دعوت نمود، نه تنها باید او را در صف مردان بزرگ تاریخ بشریت دانست ، بلکه بر ماست که بر پیامبرى و رسالت او اعتراف کنیم و بگوییم محمد صلى الله علیه و آله پیغام آور از سوى آسمان به سوى زمینیان است .(89)
جان دیون پورت در کتاب خویش به نام عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن مى نویسد: الله یا خدایى که قرآن وصف مى کند، صرف نظر از این که به اصطلاح فلسفى ، علت العلل باشد... در عین حال خود با عظمت و غیر قابل درکى قائم بالذات است ، نیرویى است که همیشه حاضر، و توانایى است همیشه بى نیز. از این گذشته اسلام ، دینى است منزه از تضاد و اختلاف . دینى است که هیچ توهم در عین احساسات آتشین و تعصبات کورکورانه که آن اندازه شخص را از راه خارج مى کند به عبادت تنها و یکنواخت قانع باشد.(90)
نویسنده مشهور اروپایى ولتر در باب دین اسلام در مقایسه با مسیحیت مى گوید: دینى که محمد آورد بى شک از مسیحیت برتر بود. در آیین او هرگز یک مرد یهودى را به خدایى نگرفتند، و یا یک زن یهودى را مادر خدا نپنداشتند، و یهودیان دیگر را مورد نفرت و کینه خویش قرار ندادند. هرگز پیروان آیین او به کفر جنون آمیز مسیحیان دچار نگشتند، و یک خدا را به سه خدا و سه خدا را یک خدا ندانستند. در آیین او هرگز خداى خود را در زیر دندان ها نجویدند و پروردگار خود را به ... نفرستادند. ایمان به خداى یکتا، تنها اصل بزرگ آیین محمد بود.(91)
(منظور آقاى ولتر از خرد کردن خدا زیر دندان ، همان عشاى ربانى است که مسیحیان معتقدند حضرت مسیح در آن نان و شراب طول مى کند، و با خوردن آن نان ، حضرت مسیح در قلب انسان حلول مى نماید)...انجیل ها با یک دیگر متناقض اند، و او هر چه بر مغز خود فشار مى آورد که دریابد چگونه خدا به دنیا آمده و سپس مرده است ؟ به جایى نمى رسد و هر چه از خود مى پرسد چگونه یک یهودى به درجه خدایى رسیده است ، جوابى براى سؤ ال خویش نمى یابد...آرى ؛ زیرا مردم آن روز فهم و بینش نداشتند، آیا کسى که شعور دارد هرگز مى پذیرد که یکى سه تا و سه تا یک شود؟ و به جز دین اسلام که از میان همه دین هاى جهان ، یگانه دین الهى به نظر مى رسد، و قرآنش در آسیا و آفریقا و همه جا دستوالعمل مسلمانان است . (92)
هیچ کشیشى نیست که در برابر یک مرد شریف مسلمان از شرم ، سر به زیر نیفکند

پی نوشت
26- اسلام از دیدگاه ژول لابوم / 7.
27- شورا/ 13. 14.
28- انعام / 19.
29- دیوان حافظ
30- سباء: 28؛ و نیز در جاهاى بسیارى از قرآن مطالبى در همین زمینه وجود دارد؛ به طور نمونه : اعراف 158؛ انعام / 19 و90 و...
31- عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن ، جان دیون پورت .
32- فتح / 28.
33- حجرات / 13.
34-. همان /10.
35- .قصه الحضاره : ج «و ج 13 ص 113»و «سیر تاریخ تمدن » جلد 11 ص 194.
36- الرسول حیاه محمد(ص ) / 114.
37-. علق / 1 5.
38- به نقل از کتاب : «مبانى اعتقادات در اسلام »، سید مجتبى لارى ، ج 2، ص 148.
39- مثنوى معنوى ، دفتر2، ص 83.
40- طارق / 5
41- غاشیه / 18- 20.
42- غاشیه / 17.
43- آل عمران /137.
44- بقره / 256.
45-مثنوى معنوى ، دفتر. ص 354.
46-. محمد ستاره اى که در مکه درخشید / 281.
47- پنج گام دین / 190.
48- یقظه العرب . ژرژ آنتونیوس .
49-. تاریخ تمدن اسلام ، جرجى زیدان ، ترجمه على جواهر کلام ، ص ‍ 581.
50- منابع فرهنگ اسلامى ، م .م . شریف ، ص 52
51- نقش فرهنگ و تمدن اسلامى در بیدارى غرب ، ذکرا...محمدى .
52- همان .
53- مدارس نظامیه و تاءثیرات علمى و اجتماعى آن ، نورالله کسایى ، ص 276
54- دانش مسلمین . محمد رضا حکیمى ، ص 360.
55- همان .
56-. برگرفته از کتاب «اسلام از دیدگاه ژول لابوم ».
57- بقره / 42.
58- اسلام از دیدگاه ژول لابوم . ترجمه و اقتباس محمد رسولى دریایى
59- امپراتوریه العرب ، سرجان گلوب ، ترجمه خیرحماد.
60- همان .
61- وصیت نامه سیاسى ، الهى حضرت امام (ره )6 - 7.
62- مرجعیت و روحانیت / 68 - 69.
63- وصیت نامه سیاسى - اجتماعى خمینى (ره )/ 36 - 37.
64- بحثى درباره مرجعیت و روحانیت / 185.
65- برداشت و تلخیص از نقدى بر توطئه آیات شیطانى ، توشته سید عطاءا... مهاجرانى ، فصل اول .
66- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان ، حجت الاسلام على آل اسحاق خوئینى ، ص 75.
67- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان ، ص 72، 73، 74.
68- فصلنامه حضور، شماره 18 ص 233 - 234.
69- پیام 3 اسفند 1367، خطاب به روحانیان .
70- توبه / 31 - 32.
71- جوانان مسلمان و دنیاى منجدد، سید حسین نصر.
72- القافله ، کارلتون . اس . کون ، ص 184.
73- هشدار به زندگان .
74- دیوان شمس ، مولوى .
75- صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى (ره )ت تبیان ، دفتر ششم ، ص 25.
76- همان / 114.
77- انفال / 24.
78- یونس / 105.
79- زمر/ 3.
80- نحل / 25.
81- حج / 78.
82- (بقره / 23): و اگر شما را شکى است در قرآنى که ما بر محمد صلى الله علیه و آله بنده خود فرستادیم . پس بیاورید یک سوره مانند آن و گواهان خود را بخوانید.( از بزرگان و فصحا) به جز خدا اگر راست مى گویید.
83- عنکبوت / 47 - 48.
84- حیات محمد/ 280.
85- اسلام از نظر ولتر/ 111.
86- خانم دیرجینیاواکا در کتاب خود الهندالاسلامیه در سال 1941 آمار مسلمانان هند را، یکصد میلیون نوشته است .
87- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان / 346.
88- (حجر / 9): البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم او را قطعا محفوظ خواهیم داشت .
89- محمدالنبى العربى /92
90- عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن / 111.
91- اسلام از نظر ولتر/ 99.
92-97/همان