اگر اسلام نمی‌گفت حجاب ...


در این‌ نوشتارسعی شده تاثیر حجاب بر تعیین سطح حساسیت جنسی جامعه و اثرات ناشی از این پدیده بر جامعه، نوع نگاه شوهران به همسران در درون خانواده و نقش حجاب در تحکیم خانواده ها و نیز بهبود فضای کسب و کار جامعه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 گروه فرهنگی عرش نیوز-مرتضی آذر برمس:در این نوشتار سعی شده است حجاب به لحاظ تاثیراتی که در جامعه می‌گذارد بررسی شود تا ببینیم اگر اسلام حکم به حجاب نمی‌داد آیا باز هم این امر لازمه‌ی جامعه سالم بود یا نه؟ منظور ما از پوشش و حجاب مناسب در این‌جا نوعی از ظاهر اعم از پوشش، آرایش و رفتار است که حداقل تحریک جنس مخالف را در پی (یا در‌بر) داشته باشد. و در این‌جا بیشتر به تاثیرات پوشش زنان تمرکز شده است و پرداختن به پوشش مناسب مردان مجالی دیگری می‌طلبد. نکته‌ی دیگر این‌که یقیناً بعضی از اثرات ذکر شده در این‌جا در آغاز مسیر جامعه‌ی روبه پوشش نامناسب به این شدت دیده نشده و نیاز به گذشت زمان و گسترش بیشتر بی‌حجابی خواهند داشت.
یکی از مهم‌ترین اثرات پوشش مناسب این است که مردانی که فعلاً به لحاظ مالی، خانوادگی یا ... امکان ازدواج برایشان فراهم نیست، کمتر تحریک شده و لذا کمتر به مشکلات بعدی دچار خواهند شد. میل جنسی به گونه‌ای است که شخص هر چه بیشتر در معرض عوامل تحریک کننده قرار بگیرد این میل بیشتر و بیشتر خواهد شد. شاید گفته شود اگر حجاب استفاده نشود افراد رفته رفته به ظاهر جنس مخالف عادت کرده و لذا مشکلاتی که جامعه ما گریبان‌گیر آن‌ها شده است دیگر رخ نخواهد داد. درست است که اگر حجاب در جامعه نباشد افراد تا حد زیادی به بعضی حالات جنس مخالف عادت خواهند کرد –البته آن‌قدر ظواهر مختلف در جامعه وجود دارد که عادی شدن کامل این مسئله نیز محل بحث است- اما این نکته بر کسی پوشیده نیست که میل جنسی میلی نیست که با عادت کردن خاموش شود و به عفاف منجر شود. بلکه این امر سطح توقع جنسی افراد را بالاتر خواهد برد. و افراد به مراتب بالاتری فکر خواهند کرد.
شاید تنوع‌طلبی جنسی جوامع غربی که گاهی تا حد هم‌جنس گرایی و خشونتِ جنسی نیز پیش می‌رود زاییده‌ی بالارفتن سطح توقع جنسی باشد. در حالی‌که استفاده از پوشش مناسب، سطح تحریک جامعه را پایین نگه می‌دارد. مثال ساده‌ای از بالا رفتن این توقع را شاید بتوان این‌گونه بیان کرد: بالا رفتن سطح تحریک می‌تواند جوان گمراه را از مرحله‌ی چشم‌چرانی چهره‌ی دختران تا مرحله‌ی حتی تجاوز نیز پیش ببرد و اغراق نیست اگر بگوییم در جامعه‌ای که مردان آن به دیدن ظاهر بدون پوشش مناسب زنان عادت کنند هیچ بزهکاری جنسی در آن جامعه دور از ذهن نخواهد بود. یکی دیگر از آسیب‌های مهم بی‌حجابی این است که بانوان جامعه را به سمت هر چه زیباتر ظاهر شدن در سطح جامعه سوق خواهد داد. طبیعی است که حتی مردی با همسر زیبا اگر در جامعه‌ای باشد که زنان آن با انواع چهر‌ه‌ها و آرایش‌ها و لباس‌ها جلوه‌گری می‌کنند (در حالی‌که روز به روز ظاهر همسرش برایش عادی‌تر می‌شود و روز به روز گذر عمر ظاهر همسرش را فرسوده‌تر می‌کند) زنان و دختران جامعه را زیباتر از همسر خود خواهد دید (البته اگر حتی مرد اهل نگاه کردن هم نباشد بالاخره ناخودآگاه چهره‌هایی را خواهد دید)؛ و طبیعی است که این شرایط بر مرد و نگاهش به ظاهر همسرش تاثیر خواهد گذاشت و اگر مرد خیلی خویشتن‌دار نباشد اقدام به روابط پنهانی، تلخ کردن زندگی با همسرش و حتی طلاق و ازدواج مجدد خواهد کرد (واضح است که این‌جا نوعی از طلاق و ازدواج مجدد مورد نکوهش قرار گرفت که به خاطر هوس‌های جنسی بوده باشند).
زنی که با آراستن خود از مردان دیگر دل‌بری می‌کند در آینده‌ای نه‌چندان دور، زنان زیباتر از او از مرد او دل‌بری خواهند کرد. همان‌گونه که گفته شد یکی از مشکلات بی‌حجابی این است که در چنین اجتماعی، زنان جامعه به سمت هر چه زیباتر نمودن ظاهر خود پیش خواهند رفت و ناخودآگاه رقابتی بین زنان جامعه بر سر این قضیه بوجود خواهد آمد و دور از ذهن نیست که در سطح جامعه، زنانی که از ظاهر زیباتری برخوردار باشند بیشتر مورد توجه و لطف! مردان قرار بگیرند و بقیه توانایی‌ها و استعدادهای زنان تحت الشعاع قرار گیرند. از طرف دیگر اگر چنین فرهنگ جلوه‌گری و ظاهرسازی در جامعه رواج پیدا کند، دخترانی که از ظاهر خیلی زیبایی برخوردار نیستند بعید نیست که با مشکل ازدواج مواجه شوند. هم‌چنین یکی دیگر از نکات مثبتی که بر حفظ پوشش مناسب در سطح جامعه مترتب است این است که از آن‌جا که مرد قبل از ازدواج انواع و اقسام زنان با ظاهر آرایش کرده و زیبای مختلف را رصد نکرده، لذا بعد از ازدواج ظاهر همسرش برایش بسیار جذاب بوده و همسرش را با کسی مقایسه نخواهد کرد و برای این چنین مردی ازدواج پایان محرومیت جنسی خواهد بود نه آغاز محدودیت. یکی دیگر از ثمرات جامعه‌ی با کمترین عوامل محرک این است که فضای کسب و کار جامعه فضای عاری از افکار و رفتارهای جنسی شده به پویایی و بالارفتن بازده فعالیت‌ها منجر خواهد شد. واضح است که اگر مردی همکارانش زنانی بدون پوشش مناسب باشند فکر و رفتار مرد را تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. پس می‌‌توان گفت پوشش مناسب علاوه بر اینکه مانع از تحریک بیشتر افراد مجرد می‌شود، با پایین نگه داشتن سطح حساسیت جنسی جامعه، آن را تا حد زیادی از بزه‌ها دور نگه می‌دارد و با جلوگیری از مقایسه همسران با زنان دیگر توسط شوهران و حفظ جذابیت زنان برای همسران‌شان باعث تحکیم خانواده‌ها می‌گردد؛ حجاب مناسب هم‌چنین با کاهش عوامل محرک، بازده فضای کسب و کار جامعه را بالا می‌برد.