سوال و جواب 

 

سوال: آیا در قرآن آیه ای در زمینه ی حجاب و پوشش بانوان وجود دارد؟

جواب: قرآن در دو سوره ی  احزاب و سوره ی نور، آیاتی در زمینه ی حجاب و پوشش بانوان دارد.

 

سوال: آیا بهتر نیست حجاب در کشور ما اختیاری باشد نه اجباری ؟

جواب:  برخی از دستورات را ولو از روی اجبار هم شده باشد باید به اجرا گذاشت و نمی توان تنها به عقیده و میل مردم اکتفا کرد. اگر چنین باشد، لحظه ا ی فکر کنید چه قدر از مردم حاضرند با میل و رغبت و از روی اعتقاد از رشوه گرفتن، شراب خوردن و ریا گرفتن احتراز نمایند. در هر کشور یک سلسله دستوراتی است که به اجبار به اجرا می گذارند و نمی توان انتظار داشت همه ی مردم با میل و رغبت خویش وظایف خود را انجام دهند.

 

سوال: چرا مقدار پوشش بدن زنان باید بیشر از پوشش مردان باشد؟

جواب: تحقیقات علمی درباره ی تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد ثابت کرده است که مردان نسبت به محرک ها ی چشمی حساس تر از زنان می باشند.

تجربه های علمی نشان می دهد که آن انداز که مرد از نگاه کردن به تن و اندام زن تحریک می شود،از مشاهدهی مرد تحریک نمی شود.

در روانشناسی جنسی نیز ثابت شده است که تمامی سطح بدن زن برای مرد محرک است اما در زنان چنین نیست.

دین مقدس اسلام نیز متناسب با ویژگی ها و تفاوت های تکوینی زن و مرد،احکام و تعالیم نورانی خود را تشریع کرده است.مثلاً برای حفاظت مردان از مفاسد ناشی از حساسیت بیشتر آنها را به مراقبت و کنترل بیشتر چشم در مواجهه با نا محرم مامور کرده است.

در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است:

خداوند نگاه کردن به موهای زنان را حرام کرده؛ زیرا نگاه شهوت انگیز مردان باعث تهییج جنسی و فساد می شود.

و لذا خداوند آن ها را به حجاب و پوشش بیشتر در مواجهه با مردان نا­­محرم دستور داده است.

 

سوال: چرا خواستگار دختران بد حجاب بیشر از افراد باحجاب است؟

جواب: اولاً همیشه چنین نیست که خواستگار دختران بد حجاب بیشتر باشد؛ ثانیاً خواستگار زیاد دلیل بر خوب بودن افراد نمی شود چه بسا افرادی که خواستگار زیاد داشته­اند و سرانجام همسر مناسبی نصیب شان نشده است.

قرآن می فرماید چه بسا شما چیزی را دوست ندارید،ولی خیر شما درآن قراردارد و بسا چیزی را دوست دارید، ولی برای شما شر باشد از کجا معلوم آنکه با بد حجابی و دلربایی خواستگاران زیادی را برای خود جذب نموده در واقع برای او شر نباشد.

خداوند برای افراد مومن و پاکدامن افرادی متناسب با آن ها،و افراد خبیث برای افرادخبیث.ثانیاً خواستگاران زیاد برای برخی از دختران مربوط به شرایط خانوادگی و اجتماعی و امتیازات فردی آن ها می شود نه به خاطر بد حجابی آنان